E1|--------------------------| H2|--------------------------| G3|--------------------------| D4|--------------------------| A5|--------------------------| E6|--------------------------|
Cyfry na liniach oznaczają progi, przed którymi należy przycisnąć strunę. Tak zapisany jest chwyt F-dur:
E1|---1----------------------| H2|---1----------------------| G3|---2----------------------| D4|---3----------------------| A5|---3----------------------| E6|---1----------------------|
Gdybyśmy chcieli to teraz zagrać, to byłoby to jedno uderzenie. Teraz przykład na kolejne uderzanie strun, ten sam chwyt:
E1|-------------1------------| H2|-----------1--------------| G3|---------2----------------| D4|-------3------------------| A5|-----3--------------------| E6|---1----------------------|
Ważne są jeszcze odległości miedzy dźwiękami. To będzie inaczej brzmieć:
E1|------------------1-------| H2|------------------1-------| G3|-----------2--------------| D4|---------3----------------| A5|-------3------------------| E6|---1----------------------|
Pozostaje już tylko rozróżnić sposób wydobywania dźwięku. Poniższy materiał zaczerpnąłem ze strony www.gitara-files.prv.pl a opracował go Wojciech Malinowski
Hammer-on E|--------------| H|----2-H-3-----| G|--------------| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Hammer-on - jest to technika polegajaca na zagraniu niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Pull-of E|--------------| H|----3-P-2-----| G|--------------| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Pull-of - jest to technika polegajaca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Slide - Wersja I: E|--------------| H|--------------| G|----2-/(4)----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Slide - jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty. Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.
Slide - Wersja II: E|--------------| H|--------------| G|----2-/-4-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną strunę kostką, trzymając palec na danym progu (w tym rzypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki).
Slide - Wersja III: E|----------------| H|----------------| G|----4-\-(2)-----| D|----------------| A|----------------| E|----------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.
Slide - Wersja IV: E|--------------| H|--------------| G|----4-\-2-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.
Slide - Wersja V: E|--------------| H|--------------| G|------/-6-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy uderzyć prawą ręką daną strunę.
Slide - Wersja VI: E|--------------| H|--------------| G|------6-\-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Jest to zagranie danego dźwięku a następnie zjechanie do nieokreślonego niżej progu.
Bend full / E|------/-------| H|-----/--------| G|---8/---------| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend full | E|---|----------| H|---|----------| G|---8----------| D|--------------| A|--------------| E|--------------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dzwięku: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Band and release 1/4 /\ E|-----/--\----| H|----/----\---| G|--8/------\--| D|-------------| A|-------------| E|-------------|
Podciągnięcie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend and release 1/4 |\ E|--|-\--------| H|--|--\-------| G|--8---\------| D|-------------| A|-------------| E|-------------|
Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pick Slide E|------------| H|------------| G|------------| D|-----X\-----| A|-------\----| E|--------\---|
Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku.
Tapping E|------------| H|---8-T-12---| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------|
Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na dwunastym pragu strunę H (można też uderzyć a następnie oderwać palec techniką "pull-of"
Vibrato - Wersja I: ~~~~~~~~ E|------------| H|---9--------| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------|
Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na określonym progu. Wykonyje się to dość szybko, rytmicznie.
Vibrato - Wersja II: /\/\/\/\ E|------------| H|---9--------| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------|
Analogicznie do piewszej wersji tyle że podciąganie i opuszczanie struny jest głębsze.
Tryl tr. E|------------| H|-----5-(6)--| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------|
Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.
Rake E|------------| H|------5-----| G|-----X------| D|----X-------| A|------------| E|------------|
Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku.
Natural harmonic Harm. E|-----12-----| H|------------| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------|
Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec (nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.
Muffed strings E|------------| H|-----X------| G|-----X------| D|-----X------| A|-----X------| E|------------|
Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając) a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.
Palm Muting P.M.---| E|------------| H|------------| G|------------| D|------------| A|------------| E|---0-0-0-0--|
Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką.
Tremolo bar -1 +1 E|------------| H|------------| G|--8---------| D|------------| A|------------| E|------------|
Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia wibratora o określoną wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Kostkowanie na dół - E|------------| H|------------| G|-----7------| D|------------| A|------------| E|------------|
Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun basowych (z góry do dołu).
Kostkowanie do góry ^ E|------------| H|------------| G|-----7------| D|------------| A|------------| E|------------|
Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun wiolinowych (z dołu do góry).
|